Prikaz osnovnih podataka o disertaciji
Ispitivanje uticaja protektivnih i faktora rizika na sindrom izgaranja nastavnika koji realizuju nastavu u redovnim i školama za intelektualno ometenu decu
Investigation into the impact of protective and risk factors on burnout syndrome of teachers working in regular schools and schools for children with intellectual disability
dc.contributor.advisor | Mihajlović, Goran | |
dc.contributor.other | Ignjatović Ristić, Dragana | |
dc.contributor.other | Hinić, Darko | |
dc.contributor.other | Milovanović, Srđan | |
dc.creator | Jovanović, Vesna | |
dc.date.accessioned | 2021-04-19T09:37:36Z | |
dc.date.available | 2021-04-19T09:37:36Z | |
dc.date.issued | 2021-02-09 | |
dc.identifier.uri | http://eteze.kg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=7933 | |
dc.identifier.uri | https://fedorakg.kg.ac.rs/fedora/get/o:1327/bdef:Content/download | |
dc.identifier.uri | https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/18245 | |
dc.description | Sažetak Uvod: Sindrom izgaranja predstavlja stanje fizičke, emocionalne i mentalne iscrpljenosti koje rezultira iz rada sa ljudima u emocionalno zahtevnim situacijama. Brojna istraživanja ističu značaj osobina ličnosti, organizacionih faktora i socijalne podrške u razvoju sindroma izgaranja. Cilj: Glavni cilj studije je ispitivanje stepena izraženosti sindroma izgaranja, i povezanosti sindroma izgaranja sa individualno-psihološkim, organizacionim i sredinskim faktorima kod nastavnika specijalnog i redovnog obrazovanja. Cilj je i utvrđivanje potencijalnih protektivnih i faktora rizika za sindrom izgaranja kod nastavnika. Materijal i metod: U ovoj korelacionoj studiji preseka učestvovalo je 317 nastavnika (122 defektologa i 38 nedefektologa nastavnika u školama za intelektualno ometenu decu, i 157 nastavnika iz redovnih osnovnih škola) na teritoriji Beograda. U istraživanju su korišćeni: Maslač skala za procenu sindroma izgaranja na radu, Skala za procenu asertivnosti, Rozenbergova skala samopoštovanja, Skala nastavničke samoefikasnosti, Upitnik karakteristika posla, i Multidimenzionalna skala opažene socijalne podrške. Rezultati: Najznačajniji prediktori sindroma izagaranja defektologa su: samopoštovanje, efikasnost upravljanja odeljenjem, radno okruženje, ali i podrška rukovodioca, asertivnost, efikasnost strategija učenja i radni staž. Najvažniji prediktori izgaranja nastavnika redovnog obrazovanja su: samopoštovanje, efikasno učenje učenika, podrška rukovodioca i kolega, kvantitativni zahtevi, ali i asertivnost, kontrola nad radom i radni staž. Najviša zastupljenost visokih nivoa izgaranja zabeležena je na supskali emocionalne iscrpljenosti i iznosi 38%, 47% i 39% (redom: defektolozi, nedefektolozi u specijalnim školama i nastavnici redovnih škola). Zaključak: Individualno-psihološki i organizacioni faktori su se izdvojili kao bitan prediktor sindroma izgaranja u nastavničkoj profesiji, što ukazuje na značaj ispitivanja uticaja ovih faktora i u drugim profesijama koje se odlikuju specifičnim zahtevima i potrebama dubljeg emotivnog investiranja tokom radnog procesa. | sr |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | sr | |
dc.publisher | Универзитет у Крагујевцу, Факултет медицинских наука | sr |
dc.rights | openAccess | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | Универзитет у Крагујевцу | sr |
dc.subject | sindrom izgaranja | sr |
dc.subject | burnout syndrome | en |
dc.subject | children with mental disability | en |
dc.subject | individual psychological factors | en |
dc.subject | job characteristics | en |
dc.subject | social support | en |
dc.subject | special and regular schools | en |
dc.subject | intelektualno ometena deca | sr |
dc.subject | individualnopsihološki faktori | sr |
dc.subject | karakteristike posla | sr |
dc.subject | socijalna podrška | sr |
dc.subject | specijalne i redovne škole | sr |
dc.title | Ispitivanje uticaja protektivnih i faktora rizika na sindrom izgaranja nastavnika koji realizuju nastavu u redovnim i školama za intelektualno ometenu decu | sr |
dc.title.alternative | Investigation into the impact of protective and risk factors on burnout syndrome of teachers working in regular schools and schools for children with intellectual disability | en |
dc.type | PhD thesis | |
dc.rights.license | BY-NC-ND | |
dcterms.abstract | Михајловић, Горан; Хинић, Дарко; Игњатовић Ристић, Драгана; Миловановић, Срђан; Јовановић, Весна; Испитивање утицаја протективних и фактора ризика на синдром изгарања наставника који реализују наставу у редовним и школама за интелектуално ометену децу; Испитивање утицаја протективних и фактора ризика на синдром изгарања наставника који реализују наставу у редовним и школама за интелектуално ометену децу; | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/70991/Disertacija.pdf | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/70992/Izvestaj_Vesna_Jovanovic_Medicina.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_18245 |