Show simple item record

Models for supporting development of mobility in line with the sharing economy concept : doctoral dissertation

dc.contributor.advisorBojković, Nataša
dc.contributor.otherPetrović, Marijana T.
dc.contributor.otherPetrović, Jelica
dc.contributor.otherJeremić, Veljko
dc.contributor.otherJović, Jadranka Ј.
dc.creatorParezanović, Tanja M.
dc.date.accessioned2020-03-13T23:35:31Z
dc.date.available2020-03-13T23:35:31Z
dc.date.issued2019-02-05
dc.identifier.urihttp://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=7380
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:21678/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttp://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=512525994
dc.identifier.urihttp://nardus.mpn.gov.rs/123456789/12254
dc.description.abstractПредмет истраживања ове докторске дисертације су концепти дељења вожње и дељења возила, при чему је акценат на истраживању могућности економичнијег коришћењa путничког аутомобила, кроз услуге carsharing и carpooling. Полазећи од тога да ове опције мобилности, као и економију дељења уопште, покрећу пре свега сами корисници циљ дисертације је да се истраживањем корисничких захтева, ставова и степена поверења, изграде модели за подршку одлучивању и ширу имплементацију дељења мобилности. Поред модела који има за циљ утврђивање потенцијала за промену образаца мобилности у градовима/подручјима на бази утврђеног скупа индикатора, у дисертацији је развијен и оригинални модел који служи за предвиђање потражње за услугама дељења мобилности на бази понашања корисника, али и на бази њихових међусобних интеракција, као и модел који врши вредновање мера које подстичу концепт дељења вожње. Модел предвиђања потражње за опцијама дељења мобилности има за циљ да утврди како понашање корисника, али и њихове међусобне интеракције, утичу на опредељење за коришћење услуге carsharing-а. Овај модел полази од претпоставке да су за одлуку о коришћењу carsharing-а, на тржиштима где услуга није успостављена, важне интеракције и размена искустава везаних за услуге економије дељења, као и поверење које корисник стиче коришћењем других услуга економије дељења. Модел омогућава предвиђање потражње (на бази кључних атрибута корисника) и момента засићења тржишта carsharing услуга. Додатно, кроз анализу осетљивости на промене улазних параметара, могуће је пратити промене потражње за carsharing услугама у односу на промене услова понуде.sr
dc.description.abstractThe research subject of this doctoral dissertation are the concepts of ride sharing and vehicle sharing, with an emphasis on exploring the possibility of economical use of a passenger car through carsharing and carpooling services. Given that these mobility options, as well as sharing economy in general, are driven primarily by users themselves, the aim of the dissertation is to develop decision support models for broad implementation of shared mobility, by researching user requirements, attitudes and levels of trust. In addition to the indicator-based model for appraisal potentials for changing mobility patterns in cities/areas, an original model for shared mobility demand prediction based on users behavior and their mutual interactions is developed. Besides, the model that evaluates incentive measures for ride sharing is developed. The demand forecasting model for shared mobility services aims to determine how users behavior and their mutual interactions affect the decision to join carsharing program. The model is based on the assumption that where carsharing has not yet been established, interactions and exchange of experiences related to sharing economy, as well as trust that users acquire using other sharing economy services, have a great impact on their decision for carsharing. The outcomes are demand prediction (based on user attributes) and expected saturations on the market In addition, sensitivity analysis enables to monitor interdependences between supply and demand side of the carsharing market. Respecting requirements and motives of employees for joining company-based carpooling, a model for evaluating those company incentives that would encourage broad implementation of ride sharing is developed. A special procedure is built to iv determine the overall impact of each company's action on the demands of its employees. As a result, the company's management can, according to the available resources, identify those actions that could run the largest wave of carpoolers.en
dc.formatapplication/pdf
dc.languagesr
dc.publisherУниверзитет у Београду, Саобраћајни факултетsr
dc.rightsAutorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
dc.sourceУниверзитет у Београдуsr
dc.subjectИндивидуална мобилност, carpooling, carsharing, економија дељења, дељење мобилности, корисник, алати за подршку одлучивањуsr
dc.subjectIndividual mobility, carpooling, carsharing, sharing economy, sharing mobility, user, decision support toolsen
dc.titleМодели за подршку развоју мобилности у складу са концептом економије дељењаsr
dc.title.alternativeModels for supporting development of mobility in line with the sharing economy concept : doctoral dissertationen
dc.typePhD thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record