Приказ основних података о дисертацији
Компетенције наставника као фактор развоја ликовног стваралаштва ученика основношколског узраста
Kompetencije nastavnika kao faktor razvoja likovnog stvaralaštva učenika osnovnoškolskog uzrasta
dc.contributor.advisor | Filipović, Sanja | |
dc.contributor.other | Kostović, Svetlana | |
dc.contributor.other | Škorac, Bojana | |
dc.contributor.other | Filipović, Sanja | |
dc.creator | Војводић, Милица | |
dc.date.accessioned | 2018-12-19T17:10:51Z | |
dc.date.available | 2018-12-19T17:10:51Z | |
dc.date.available | 2020-07-03T14:21:12Z | |
dc.date.issued | 2018-07-20 | |
dc.identifier.uri | https://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija153207538122470.pdf?controlNumber=(BISIS)107633&fileName=153207538122470.pdf&id=11756&source=NaRDuS&language=sr | sr |
dc.identifier.uri | https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/10390 | |
dc.identifier.uri | https://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=107633&source=NaRDuS&language=sr | sr |
dc.identifier.uri | https://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije153207539654551.pdf?controlNumber=(BISIS)107633&fileName=153207539654551.pdf&id=11757&source=NaRDuS&language=sr | sr |
dc.description.abstract | Okosnicu ovog istraživačkog rada u najširim okvirima čini mišljenje da se putem likovnog izražavanja snažno manifestuju stvaralački potencijali dece i mladih, kao i da je doprinos likovnog vaspitanja i obrazovanja posebno značajan za razvoj stvaralačkog izražavanja i kulturnog identiteta ličnosti. U radu je razmatrana višeslojna uloga učitelja i nastavnika likovne kulture, ako i mogućnosti različitih metodičkih pristupa u procesu razvoja kako kreativnih, tako i ukupnih potencijala učenika, sa ciljem integralnog razvoja ličnosti u duhu osnovnih humanističkih načela. Problemsko polje rada odnosi se na utvrđivanje faktora koji utiču na razvoj dečijeg likovnog stvaralaštva, a sprovedenim istraživanjem se nastojao dati odgovor na pitanje u kojoj meri didaktičko-metodičke kompetencije, stavovi i postupci učitelja i nastavnika likovne kulture utiču na razvoj likovnog izraza učenika osnovnoškolskog uzrasta. Cilj istraživanja bio je sagledati efekte didaktičkometodičke osposobljenosti i metodičkog pristupa likovnom vaspitanju i obrazovanju nastavnika kroz prikupljanje podataka i analizu: programa inicijalnog obrazovanja učitelja i nastavnika likovne kulture, stavova i postupaka učitelja i nastavnika likovne kulture u vaspitno-obrazovnoj praksi, kao i produkata likovnog stvaralaštva učenika sa kojima učitelji i nastavnici likovne kulture ostvaruju program nastave likovne kulture. Istraživanje je sprovedeno tokom školske 2015/2016. godine na teritoriji južnobačkog okruga i teritoriji grada Beograda. Uzorak je činilo 210 učenika II i VI razreda osnovne škole, a kao instrument korišćen je modifikovani Test sedam crteža. Drugi deo podataka prikupljen je pomoću Upitnika za učitelje i 4 nastavnike likovne kulture sastavljenog za potrebe ovog istraživanaja, a uzorak je činilo 87 ispitanika. Ključni rezultati istraživnja pokazali su da učenici čiji su nastavnici inicijalno obrazovanje stekli na umetničkim fakultetima, pokazuju viši nivo didaktičko-metodičke osposobljenosti u pojedinim aspektima, kao i oni čiji se nastavnici kontinuirano stručno usavršavaju u oblasti likovne kulture, ostvaruju značajno bolje rezultate na polju likovnooblikovnog razvoja u odnosu na učenike čiji su nastavnici inicijalno obrazovanje stekli na učiteljskim fakultetima, pokazuju niži nivo didaktičko-metodičke osposobljenosti u pojedinim aspektima i stručno se ne usavršavaju u datoj oblasti. Rezultati su takođe pokazali da nastavnici koji su inicijalno obrazovanje stekli na umetničkim fakultetima, kao i oni koji se stručno usavršavaju u oblasti likovne kulture, pokazuju viši nivo didaktičko-metodičke osposobljenosti u pojedinim aspektima, u odnosu na nastavnike koji su inicijalno obrazovanje stekli na učiteljskim fakultetima ili se stručno ne usavršavaju u datoj oblasti. Na osnovu prikazanih rezultata date su preporuke za unapređenje aktuelne metodičke prakse, kao i profesionalnog razvoja nastavnika putem stručnog usavršavanja u oblasti likovne kulture. Na osnovu komparacije studijskih programa i programskih sadržaja Pedagoškog fakulteta i Akademije umetnosti, Univerziteta u Novom Sadu, date su preporuke za unapređenje vaspitno-obrazovnih politika visokoškolskih institucija koje obrazuju nastavni kadar za rad u oblasti nastave likovne kulture u našoj zemlji, prevashodno na nivou ishoda učenja. Dobijeni rezultati, interpretirani u svetlu dosadašnjih teorijskih postavki, otvorili su brojna pitanja i mogu poslužiti kao polazište za nova istraživanaja, kako u domenu metodike likovnog vaspitanja i obrazovanja, tako i u širim pedagoškim okvirima. | sr |
dc.language | sr (cyrillic script) | |
dc.publisher | Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет | sr |
dc.rights | openAccess | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.source | Универзитет у Новом Саду | sr |
dc.subject | Metodika likovnog vaspitanja i obrazovanja | sr |
dc.subject | nastavalikovne kulture | sr |
dc.subject | dečije likovno stvaralaštvo | sr |
dc.subject | kompetencije nastavnika | sr |
dc.subject | obrazovni ishodi | sr |
dc.title | Компетенције наставника као фактор развоја ликовног стваралаштва ученика основношколског узраста | sr |
dc.title.alternative | Kompetencije nastavnika kao faktor razvoja likovnog stvaralaštva učenika osnovnoškolskog uzrasta | sr |
dc.type | doctoralThesis | en |
dc.rights.license | BY-NC | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45405/Disertacija.pdf | |
dc.identifier.fulltext | https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45406/IzvestajKomisije.pdf | |
dc.identifier.fulltext | http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45405/Disertacija.pdf | |
dc.identifier.fulltext | http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45406/IzvestajKomisije.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_10390 |