НАСТАВНО-УМЕТНИЧКОМ ВЕЋУ ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНИХ СТУДИЈА УНИВЕРЗТЕТА УМЕТНОСТИ У БЕОГРАДУ Предмет: Извештај комисије за оцену и одбрану докторског уметничког пројекта „AGIT-PROP-FLASH-MOB – СЕРИЈА ПЕРФОРМАНСА У ОТВОРЕНОМ ЈАВНОМ ПРОСТОРУ И ВИШЕМЕДИЈСКА ИНСТАЛАЦИЈА“ КАНДИДАТКИЊЕ ИВЕ КОНТИЋ Комисија за оцену и одбрану докторског уметничког пројекта „AGIT-PROP-FLASH-MOB – Серија перформанса у отвореном јавном простору и вишемедијска инсталација“ кандидаткиње Иве Контић је на састанку одржаном 02.03. 2016. усвојила извештај којим се позитивно оцењује докторски уметнички пројекат Иве Контић. Извештај Комисије садржи: уводно образложење, биографију кандидаткиње, анализу докторског уметничког пројекта, оцену остварених резултата и критички осврт чланова Комисије као и закључак Комисије. Уводно образложење Докторски уметнички пројекат је са предложеним насловом „AGIT-PROP-FLASH-MOB – Серија перформанса у отвореном јавном простору и вишемедијска инсталација“ одобрен на 74. седници Сената Универзитета уметности 26.09.2013. године. За ментора је постављен др Зоран Тодорвић, доцент Факултета ликовних уметности. Докторски уметнички пројекат је завршен. Комисија за оцену и одбрану у саставу: др Зоран Тодоровић, доцент – ментор, мр Чедомир Васић, ред проф. ФЛУ у пензији, др Никола Шуица, ред проф. ФЛУ, др Радош Антонијевић, доцент ФЛУ и др Мариела Цветић, ванр. проф. Архитектонског факултета Универзитета у Београду формирана је на седници већа интердисциплинарних студија Универзитета уметности одржаној 14.01.2016. одлуком 9/24 од 18.01.2016. Биографија кандидаткиње Ива Контић је рођена у Београду 1982. године. Дипломирала је сликарство на Академији „Брера” (Accademia di Belle Arti di Brera) у Милану 2007. године, у класи професора Франка Марока. Завршила је Академске мастер студије из уметничке праксе на Голдсмит колеџу (Goldsmiths College) у Лондону 2010. године. Поред више самосталних изложби у земљи и иностранству, Ива Контић је излагала на преко седамдесет групних изложби и уметничких и филмских фестивала (Kassel Documentary Film Fesitval, European Media Art Festival, MADATAC, CologneOFF, QUEST EUROPE, EspacioEnter, Миксер Фестивал, FlashArt Event, Sedicicorto Film Festival), у институцијама попут: Museo Reina Sofia, Fondazione Sandreto Re Rebaudengo, Fondazione Cini, CCA Centre of Contemporary Art Тibilisi, TEA Tenerife, FICA Foundation, Мuseo della Permanente. Њен рад је од 2014. године у колекцији Фондације Бенетон (Luciano Benetton). Ива Контић је добитница наградa CAC Trust Special Project Award (Лондон) и Premio Italian Factory (Mилано), и била је номинована за награде The School of Happiness Award na VIENNAFAIR (Беч), Premio Cairo (Милано), Le Cité des Curiosités (Марсеј), и друге. Учествовала је на међународним резиденцијалним пројектима као што су: VISIO European Workshop for Artist’s Cinema (Фиренца), C9 Maximilians Forum (Минхен) и The Woodmil Project (Лондон). Ива Контић је члан Удружења ликовних уметника Србије УЛУС од 2011. године. Од 2016. године је позвана да координише Мастер студије из видео-уметности и филмске продукције на Институту АРДeНТ (ARD&NT Institute) у Милану, где ће предавати „Перформативне уметности и видео”. Анализа докторског уметничког пројекта Докторски уметнички пројект чини текстуални рад насловљен „AGIT-PROP- FLASH-MOB – СЕРИЈА ПЕРФОРМАНСА У ОТВОРЕНОМ ЈАВНОМ ПРОСТОРУ И ВИШЕМЕДИЈСКА ИНСТАЛАЦИЈА“, предочен у десет поглавља на 203 куцане стране (Times New Roman 12, са проредом 1,5) са списком литературе од 54 библиографские јединице и 97 вебографских, са илустрованим прилозима који садрже транскрипте инструкција изведених перформанса као и са биографијом канидаткиње. Писана експликација докторског уметничког пројекта постављена је као поетичко протеоријски рад који је као део докторског уметничког пројекта третирао пројекат AGIT-PROP-FLASH-MOB – серију перформанса изведених у различитим европским градовима као и вишемедијску инсталцију која је настала као резултат документовња извођења перформанса. Пројекат је изведен као једногодишња ангажована интервенција у јавном простору у неколико европских градова, Мадриду, Београду и Минхену, у периоду од маја до јула 2015. године, коју су такође пратиле изложбе у Максимилијан форуму у Минхену, Дому омладине и Галерији “У10” у Београду. Образложење докторког уметничког пројекта: Докторски уметнички пројекат АГИТ-ПРОП-ФЛЕШ-МОБ (AGIT-PROP-FLASHMOB), настоји да отвори питања уметничког активитета и тестира искуства ангажоване уметничке продукције у актуелном друштвеном контексту истражујући потенцијал уметности да буде учесник и покретач друштвених промена. Ауторка посматра положај појединаца у капиталистичком друштву као и одређене форме савремне субјективације и отпора. У промишљању и проналажењу референтних тачака за овај уметнички пројекат Ива Контић прати индикативне феномене јавног групног плесања као креативног средства изражавања колективног незадовољства. У текстуалној експликације рада ауторка анализира и повезује савремени феномен флеш-моба и праксе историјских авангарди, тачније, акцијe агитпропа и различитих извођачких активности уметности с почетка двадесетог века , користећи тај систем вредности за дефинисање сопственог рада који је медијски и структурно одређен савременим тренутком. Докторски уметнички пројекат чини серија перформанса који су организовани на различитим географско-историјским просторима јавног урбаног карактера – попут централних градских тргова и паркова где добровољци преко својих мобилних телефона пратећи унапред припремљене инструкције уметнице изводе кореографију која на одређен начин понавља покрете које радници различитих радних профила уобичајено чине током својих радних активности. Уметница је инструкције намењене извођачима перформанса направила на основу истраживачких анкета којима је установила типичан диверзитет професионалних ангажовања у некој средини и уобичајене телесне радње које се изводе у процесу рада у заступљеним професијама. На бази ових података направљена је својеврсна компилација кореографских инструкција које су, на одређеним јавним локацијама, изводили перформери, извођачи својеврсног плеса. Другим речима, инструкције физичких покрета сваког изведеног перформанса су условљене специфичним одговорима локалних становника који су учествовали у анкетама, па се на тај начин са променом средине мења и сама кореографија уличног перформанса. Овако организован догађај у отвореном урбаном амбијенту у формату групног перформанса је након тога презентован у галеријском простору у виду документарне видео-инсталације, која истовремено документује перформансе и даје увид у њихове кореографске инструкције путем аудио-записа. У том смислу се може уочити разлика у фазама извођења овог рада где се у виду основне продукције изводи анкета и перфрманс којим се интервенише у структуру градске свакодневице а након тога се врши медијски пренос у излагачке просторе где се поставља инсталација. То практично значи да имамо кореспондентне догађаје који су међусобно повезани тако да су до сада организоване три изложбе у Максимилијан форуму у Минхену, у Дому омладине у Београду и Галерији “У 10”, такође у Београду, где је ова последња изложба дала преглед свих реализованих извођења до сада. Међутим рад је конципиран као отворено дело чије се извођење може наставити новим анкетама, перформансима и инсталацијама у неким другим срединама. Имајући у виду уметност као ангажовану праксу, докторски уметнички пројекат – АГИТ-ПРОПФЛЕШ-МОБ је настао као уметнички рефлекс на серију догађаја, уличних протеста широм света, где је колективни плес коришћен као форма изражавања незадовољства којим се скреће пажња на различите проблеме везане за нестабилан и деградиран статус савременог света рада у условима актуелног капиталистичког света. Неки од наведених примера „плесних” активности које прате протестне акције су: плес кинеских грађевинских радника у Пекингу, плесна нумера групе жена испред једне од Епл (Apple) продавница у Лос Анђелесу, која је изведена због лоших радних услова у фабрикама ове компаније, извођење „Трилера” (Thriller) Мајкла Џексона у Манчестеру од стране радника НХС-а (NHS), као и флеш-моб плес протестаната маскираних у зомбије у лондонском банкарском кварту у оквиру антикапиталистичког протеста против Лондонске берзе, потом извођење ратног Маори плеса од стране научних радника фармацеутске компаније Санофи у Тулузу, или плес здравствених радника против приватизације филипинског института за ортопедију у Манили као и протестно окупљање „130 Глобална бука” (Global Noise) у Београду, организовано у оквиру истоимене светске протестне манифестације, на коме су се изводили разни плесни и музички перформанси. Повећана учесталост ових догађаја се може уочити од 2009. године и треба је разумети као симптом глобалне економске кризе али и као феномен опште деполитизације, као индикатор промењених друштвених прилика и модела субјективације које намеће информатичко умрежено друштво и култура спектакла. Унутар овако дефинисаног поља рефлексије кандидаткиња се у експликацији рада оријентише у правцу искустава историјских авангарди следећи многобројне примере из литературе, позоришта, визуелне уметности и филма који су пре свега били сапутници и саборци октобарске револуције и које свој пуни израз и смисао налазе у култури раног Совјетског Савеза. Овде се пре свега мисли на Руску авангарду и на њен утицај у интернационалном контексту који је у то време имао један шири револуционарни потенцијал који је дефинисао идеолошки профил и културни миље унутар којег се развија комплексна уметност раних авангарди као и њене установе од дадаистичке уметности колажа, футуристичке визуелне поезије и кабареа, до појаве одеђених школа као што су Вхутемас, Баухаус итд. Међутим ауторка се ипак највише задржава на искуству Нове плесне групе (New Dance Group ) и Радничке плесне лиге (Workers’ Dance League) коју су основали лево оријентисани студенати њујоршке Вигман (Wigman) школе активне у Америци тридесетих година, вођени идејом пласа као средства класне борбе. Имајући у виду да је кореографија перформанса АГИТ-ПРОП-ФЛЕШ-МОБ реализована у форми пажљиво одабраних инструкција, до којих се дошло путем анкетног истраживања вођеног одређеним естетско-идеолошким претпоставкама, може се говорити о одређеном типу интенционално реторичког перформанса којим се излаже одређена дискурзивна тема или садржај. Међутим с обзиром да публика приступа овом извођењу на два начина, у једној варијанти као публика која посматра живо извођење, а у другој као имплицитна публика која се медијским путем упознаје са перформансом, овај рад се може истовремено видети и као експлицитно и као имплицитно реторички. Дакле, за публику „in situ”, говор који руководи извођењем перформанса је посредно присутан кроз телесну афектацију и говор тела извођача перформанса док је за публику која рад види као аудио- видео инсталацију то експлицитно реторички перформанс где је говорна инструкција ауторке носилац и организатор смисла. У првом случају публика није позвана да интервенише у самом извођењу перформанса али се то ипак у пар наврата догодило на инцидентан начин с обзиром да је уличном извођењу срачунато недостајала легитимација и заштита света уметности који би профилисао контекст тог збивања, док је у другом случају публика позвана да сопственим кретањем кроз инсталацију рекреира нови интерпретативни догађај унутар већ потврђеног статуса уметничког рада који се излаже у галерији. Током свог историјског развоја перформанс се формирао као поступак проширења традиционалних ликовних медија као дисциплина визуелне уметности која противречи логици дисциплинске поделе, као интер-дисциплинарна пракса која барата догађајем и временом попут инсталације, филма, компјутерске уметности и сл. На тај начин гледано, рад Иве Контић је формиран као хибридна структура докумената и живог извођења, која је увезана логиком времена која се у ова два понуђена модела извођења профилишу различито јер се ради о два корака реализације , али са идејом да оба могу генерисати догађај који може имати или разоткрити одређени политички смисао. Оцена остварених резултата и критички осврт Ива Контић је свој рад у извесном смислу направила од друштвеног материјала. Планиран је и изведен као низ социјалних збивања који ангажују уметника и остале учеснике пројекта, али се у планирању, извођењу и рефлексији свог рада уметница посветила и контроверзама уметничког ангажовања. Рад је на неки начин формулисан око једног псеудо социолошког истраживања потенцијално могућег политичког случаја који нема свој политички израз. Дакле, постоји незадовољство прекарног рада али не постоји политички субјективитет прекаријата као класе који би се могао политички артикулисано изразити. Постоји међутим плес незадовољних, то је културални сурогат који ће уметница искористити као претекст у генерисању сопствене кореографије која треба да заступа и говори у име исте социјалне групе, стварне или фикционалне с обзиром да она као таква није конституисана, али овог пута са потписом ауторке. Дакле рад тематизује један проблем који истовремено и преузима. Преузима га путем једне кореографске интерпретације и путем докумената што потенционално ствара одређен вишак вредности када се то пропусти кроз установе света уметности због чега је потребно извести одређене постпродукционе кораке који се реализују у више равни, али у крајњем исходу унутар галеријског и академског апарата. У том смислу се отвара питање да ли социјално ангажовани уметник прихвата фетишизацију докумената или било које друге врста репрезентације социјалне акције као нужно зло којим потврђује професионални статус као цену и услов остварења примарне намере социјалне промене за коју му је потребна позиција уметника или су социјално профилисане теме само мета-наратив савремене уметности којим се уметник препоручије институцијама света уметности. Међутим ово питање се може и другачије отворити, естетско мишљење или уметност као мишљење је у основи мишљење контрадикција и све сугестије којима би се оно требало жртвовати у име социјалне промене промашује проблем пре свега зато што је естетском мишљењу као таквом иманентна социјална промена, наиме, оно је та промена по себи. Истовремено, естетско мишљење треба разликовати од репрезентацијског апарата уметности који уметност рекуперира и одваја од живота кроз механизме реаутономизације. До овог поистовећења уметности и његове репрезентације често долази због одређених ефеката институционале теорије уметности где се питање уметности пре види као питање статуса а мање као проблем мишљења. Другим речима постоји социјална реалност коју ауторка производи својим деловањем без обзира у каквој је то вези са легитимацијским протоколима света уметности. У крајњој линији они такође могу бити уведени у структуру рада на исти начин на који се и документација не мора нужно видети као репрезентација већ као самостална уметничка форма. Ову самосталност документације можемо разумети ако разлику између оригинала и копија/документа схватимо само као тополошку, наиме, оригинал поседује своје специфично место кроз које је уписано у историју као јединствен предмет независно од материјалне природе дела. У том смислу је интер-медијски афинитет докумената и инсталације битан јер управо кроз инсталацију документа задобијају место свог историјског смештаја. На тај начин се уметничка документација односи на активности уметника које не могу бити другачије предочене и појављује се као средство интерпретације које у том смислу учествује у друштвеним и политичким околностима свакодневног живота стварајући нова значења и социјалне релације. Закључак комисије Доктотрски уметнички пројект кандидаткиње Иве Контић „AGIT-PROP- FLASH-MOB – Серија перформанса у отвореном јавном простору и вишемедијска инсталација“ је изведен као интервенција у јавном простору на консеквентан и логистички врло захтеван начин као сложено сведочанство уметнице о савременом обликовању живота у условима глобалног финансиског капитала и тржишта као и у условима опште деполитизације и растакања друштва. Кандидаткиња је на креативан начин повезала истраживања у уметности, култури и друштву са могућим ефектима уметничког рада у контексту савременог европског друштва које је сагледано у ширем глобалном окружењу. Посебан допринос уметничког пројекта Иве Контић је успешно разрешавање односа паранаучног и уметничког истраживања, режираног перформанса, јавне интервенције и документације. Кандидаткиња Ива Контић је докторским уметничким пројектом „AGIT-PROP-FLASH- MOB – Серија перформанса у отвореном јавном простору и вишемедијска инсталација“ остварила разрађен уметнички пројект којим је демонстрирала професионалну и уметничку компетентност у домену савременог и иновативног ликовног стварања. Кандидаткиња је докторским уметничким пројектом показала способности да постави, развија и разреши сложене уметничке и теоријско-поетичке проблеме. Истраживањима за пројект, реализацијама пројекта и документарно - аналитичким презентацијама докторског уметничког пројекта кандидаткиња је показала способност да успешно разреши проблеме деловања и стварања у савременој уметности. Комисија оцењује докторски уметнички пројкет кандидаткиње Иве Контић „AGIT- PROP-FLASH-MOB – Серија перформанса у отвореном јавном простору и вишемедијска инсталација“ као вредан и иновативан истраживачко уметнички рад којим су отворене важне могућности новог доживљаја и разумевања односа уметности и културе, односно, уметности и савременог живота. Комисија са задовољством предлаже Наставно уметничком већу интердисциплинарних студија Универзитета уметности и Сенату Универзитета уметности у Београду да прихвати извештај, те да покрене процедуру за јавну одбрану докторског уметничког пројекта кандидаткиње Иве Контић. 02. 03. 2016. Београд мр Чедомир Васић, ред проф. ФЛУ у пензији др Никола Шуица, ред проф. ФЛУ др Радош Антонијевић, доцент ФЛУ др Маријела Цветић, ванр. проф. Архитектонског факултета Универзитета у Београду др Зоран Тодоровић доцент ФЛУ (ментор)