Beograd, 17. 2. 2016. IZVE{TAJ KOMISIJE ZA OCENU I ODBRANU DOKTORSKOG UMETNI:KOG PROJEKTA Ve'e interdisciplinarnih doktorskih studija Univerziteta umetnosti formiralo je komisiju za ocenu i odbranu doktorskog umetni;kog projekta kandidata mr IGORA KEKEQEVI"A, studenta doktorskog studijskog programa Digitalna umetnost Interdisciplinarnih studija Univerziteta umetnosti, pod naslovom JALETOVA VENERA – stereoskopska 3D animirana skulptura Na osnovu uvida u podneti materijal, komisija u sastavu> mr Rastko "iri', red. prof. FPU, mentor rada dr Aleksandra Jovani', docent FLU, predsednik komisije mr Zoran Bla\ina, red. prof. FPU mr Aleksandar Davi', red. prof. UNS mr Jelena Janev, docent UNS zakqu;ila je da kandidat mo\e da pristupi odbrani svog doktorskog umetni;kog projekta. BIOGRAFIJA KANDIDATA IGOR KEKEQEVI" ro]en je 1979. godine u Novom Sadu. Godine 1998. zavr[io je sredyu [kolu za dizajn »Bogdan {uput« u Novom Sadu. Diplomirao 2002. i 2006. magi­ strirao na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Od 2011. poha]a doktorske studije na Univer zitetu umetnosti u Beogradu, na Programu Digitalna umetnost, opredeliv[i se za predmet Digitalna animacija. Autor animiranih filmova> The Seed (2002), Ogyenko (Video + 3D, 2007), Robot Sima (2013) i Clockman (2013). Posledya dva filma u;estvovala su na Evropskom festi­ valu studentske animacije FESA 2013. u Beogradu. Autor dva ciklusa slika> Urbani Interdisciplinarne postdiplomske studije, GRUPA ZA DIGITALNU UMETNOST, Kosan;i'ev venac 29, Tel> 2626 644 pejza\i (2002–2004) i Pobuna tela (2004–2006) i koautor multimedijalnog projekta Sky Over Neoplanta, (2002–2003). Odr\ao samostalnu izlo\bu Urbani pejza\i, Galerija Da, Novi Sad i u;estvovao na vi[e kolektivnih izlo\bi fotografije i grafike u Novom Sadu, Pan;evu, Beogradu, Oslu i Ni[u. Od 2006. do 2009. radio u Game Design & Art Department kao interfejs i vizuel­ ni dizajner u firmi Lucky-Line, Novi Sad. Od 2009. stru;ni saradnik u razvojnom timu Ra;unarskog centra Fakulteta tehni;kih nauka u Novom Sadu. Od 2011. do 2013. saradnik u nastavi na katedri za Animaciju u in\eyerstvu, a od 2013. asistent na kat­ edri za Animaciju u in\eyerstvu, FTN u Novom Sadu. Autor dva uwbenika> “Macromedia Flash – Multimedija u savremenoj nastavi”, CNTI (2006) i »Slobodoru;no crtaye«, Fakultet tehni;kih nauka, Novi Sad (2012). Ilustrovao je brojne uwbenike za Zavod za izdavaye uwbenika u Beogradu i Novom Sadu, animirao sekvence za video igre i televizijske reklame. Realizovao brojne komercijalne projekte iz oblasti grafi;kog dizajna, preloma ;asopisa, dizajna softvera, dizajna i programiraya internet sajtova. Osvojio je slede'e nagrade> 2000 Nagrada za Generaciju koja obe'ava, Kraqevina Norve[ka 2001 Nagrada za 1000 najboqih studenata, Vlada Republike Srbije 2002 Godi[ya nagrada za slikarstvo, Akademija umetnosti, Novi Sad 2005 Nagrada za kreativnost, Monus, Belgrade 2009 GimpTalk Biweekly Art Competition DETAQNA ANALIZA DOKTORSKOG UMETNI:KOG PROJEKTA Projekat Jaletova Venera inspirisan je stvarala[tvom Qubodraga Jankovi'a Jaleta, na[eg poznatog slikara starije generacije (ro]. 1932) i profesora Fakulteta primeyenih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu, a koji \ivi i radi u Beogradu i od pedesetih godina pro[log veka bavi se crte\om, slikarstvom, grafikom i skulpturom. Rezultat projekta je 3D ani mirani film u kome su Jaletove skulpture prvi put morale biti transpo novane u digitalni medij. Naziv projekta je asocijacija na Vilendorfsku Veneru, skulpturu iz perioda paleo lita. Inspiraciju za ovaj projekat Kekeqevi' je prona[ao u skulpturalnim formama koje pripadaju Jaletovom stvarala[tvu. Kroz skulpturu ovog autora prika­ zane su figure \ena, kod kojih je anatomija ekspresivno nagla[ena i svedena na jed­ nostavnu formu, i koja kod Jaleta daje utisak neo;ekivane monumentalnosti. Za Kekeqevi'a je, s autorske strane, bilo izazovno da prenese Jaletove skulp­ ture u virtuelni prostor i pokrene ih u mediju 3D animacije. Preno[eyem u novi medij, ove skulpture su dobile sasvim nove i neo;ekivane mogu'nosti. Na prvom mestu javqa se iz nena]eye kad se skulpture, hiperrealisti;ki tretirane, odjednom ubedqivo pokrenu, na [ta nismo navikli zbog yihove tradicionalne stati;nosti. Figure su sada sme[tene u novi prostor koji podrazumeva poglede kamera iz svih mogu'ih rakursa, u kome je dostupan veliki izbor na;ina osvetqavaya, promena boja, tekstura i drugih parametara, mogu'e je kretaye kroz prostor i manipulacije oblicima u vremenu, [to daje prakti;no neograni;ene mogu'nosti tradicionalnoj skulpturi. Tome treba dodati i mogu'nosti koje pru\a zvuk. Pokreti su istovreme­ no prirodni i realisti;ki, ali i svedeni i ekspresivni i odgova raju realnom kreta­ yu u meri u kojoj navedene skulpture odgovaraju realnom izgledu. Teorijsko­ istra\iva;ki rad u ovom projektu zasniva se, pre svega, na prou;ava yu literature i analizi primera. Osnovni teorijski okvir je uspostavqen na osnovu teor­ ije i estetike tradicionalnog animiranog filma, gde se defini[u kriterijumi za razumevaye animiranog filma, yegove posebnosti i vrednosti u odnosu na druge medi­ je, pre svega u odnosu na srodne kinematografske forme> igrani i dokumentarni film. Preciznije odre]eye 3D grafike izvr[eno je kroz analizu istorije i prakse, na prime rima op[tepoznatih dela, koja su sastavni deo op[te kulture i op[te slike o 3D animaciji, ali i kroz analizu maye poznatih, ali veoma zna;ajnih autorskih pristupa u 3D animaciji. Kroz istra\ivaye odnosa 3D grafike i skulpture doneseni su zakqu;ci koji doprinose potpunijoj slici o 3D grafici i ukazuju na dragocena iskustva koja u sebi nosi medij skulpture, a koji bi mogli biti primeyeni i u domenu 3D grafike. Predmet analize u ovom tekstu je i stereoskopija, kao metod o;uvaya prostor­ nosti forme, koji doprinosi ubla\avayu granice filma i stvarnosti, poja;avaju'i do\ivqaj koji publika ima gledaju'i film. OCENA OSTVARENIH REZULTATA Rezultat ovog projekta je prakti;ni rad na realizaciji ideje, ali ovaj projekat se pro[iruje i na istra\ivaya u teoriji i specifi;nosti medija 3D animacije. Kroz ovaj p rojekat poku[ava da se da odgovor na brojna pitaya u oblasti 3D animaci­ je> Koji je estetski okvir 3D animiranog filma u odnosu na tradicionalne medije kao [to je skulptura? Koje su yihove specifi;nosti? Koje su kreativne mogu'nosti i umetni;ka primena? O;ekivani rezultat ovog projekta je da se kroz konceptualizaciju i teorijski pristup 3D animaciji ostvari umetni;ko ­istra\iva;ki doprinos u oblasti ani­ macije. Ovaj projekat bio je prilika za kandidata da prou;i i konceptualizu­ je sam medij 3D animacije, uzimayem skulpture kao referentne ta;ke u istra\ivayu digitalizo vanih prostornih oblika i pokreta. Srodnost 3D animacije i skulpture ostvario se i u naj[irem smislu, kroz istra\ivaye odnosa prostor–vreme. Skulptura u ovom mediju nudi mogu'nost da se posmatra, u vremenskom toku, u razli;itim svet­ losnim okolnostima, iz razli;itih uglova, ;ime se stvara preobra\aj oblika i pros­ tora, i dobijaju se nova zna;eya i asocijacije. Dodavayem vremensko–zvu;ne dimenzi­ je skulpturi, koriste se najboqe osobine 3D animacije. Animirani film Jaletova Venera predstavqa nesvakida[ye dostignu'e iz oblasti animiranog filma ne samo u tehnolo[kom i izvedbenom pogledu, koji su vrhunski izvedeni. Ovaj film ne samo [to ispituje i poredi tradicionalne i digi­ talne medijske mogu'nosti, ve' eksperimenti[e i samom animiranom formom. Prefiyena ravnote\a dobijena o\ivqavayem skulpture od terakote koja mileniju­ mima poseduje samo stati;an prostorni kvalitet, bila je jo[ te\i zadatak kad je u obzir morala da se uzme specifi;na estetika odre]enog autora, yegovo slikarsko i grafi;ko delo koje direktno korespondira sa skulpturama i pri ;emu je kompletan kineti;ko­auditivni do\ivqaj morao da bude doma[tan na prigodan i veoma li;no obojen na;in. KRITI:KI OSVRT REFERENATA Svako savremeno sredstvo digitalne umetnosti ima svoje korene u tradicio­ nalnim umetnostima. Koreni 3D modelinga su u skulpturi. Kao i skulptura, 3D mo deling izra\ava se kroz oblikovaye trodimenzionalnih formi u prostoru. Ova veza vidqiva je i kroz tehnike modelovaya u naprednim 3D alatima (ZBrush, Mudbox, Blender, Sculptris) koji imitiraju tradicionalno modelovaye u glini. Me]utim, do\ivqaj pred digitalnim delom 3D modelinga razlikuje se od do\ivqaja pred skulpturalnim delom. Barijera ekranskog prostora stvara korelat fotografske reprodukcije skulpturalnog dela. Metod da se ova barijera umayi i da digitalna skulptura ostavi pun utisak posmatra;ima pred stvarnim skulptural­ nim delom je primena stereoskopije, u novijem periodu razvitka kinematografije veoma zastu pqenom na;inu plasti;nog do;aravaya prostora. Po[to je projekat i nspirisan skulpturom i nastoji da ostvari korelat sa do\ivqajem konkretnih skulptura konkretnog autora, bilo je primereno da projekat bude reali zovan u ste­ reoskopskoj tehnici. ZAKQU:AK KOMISIJE Istra\ivaye 3D grafike, animacije i modelinga nadovezuje se na Kekeqevi'ev dosada[yi rad na doktorskim studijama. Yegova dva 3D animirana filma nastala u prvoj i drugoj godini studija dokazala su autorove ambicije u istra\ivayu finesa u okviru medija digitalne animacije. Film Jaletova Venera predstavqa Kekeqevi'ev doprinos umetnosti animacije, a tehnolo[ki gledano va\an eksperiment u istra ­ \ivayu mogu'nosti ovog medija. Ovo je drugi animirani film izra]en u stereoskop­ skoj tehnici u Srbiji. Nadovezuju'i se na izdava;ku delatnost Univerziteta umetnosti, koja je podr­ \ala izdavaye posledye Jaletove monografije iz trilogije, a koja se odnosi na Jankovi'eve skulpture koje do sada nisu bile poznate [iroj javnosti, ovaj film direktno podr\ava te\ye Univerziteta umetnosti i Fakulteta primeyenih umetnos­ ti na kome je Jale predavao, da se u javnosti na efektan i tehnolo[ki napredan na;in eksponiraju tradicija i duhovni sadr\aji ovih institucija. Ovo je prilika i da se na doma'im i svetskim festivalima animiranog filma, kao i drugim manifestacijama, skrene pa\ya na beogradsku umetni;ku scenu, kroz promovisaye opusa va\nog i priznatog beogradskog autora. Komisija je stoga zakqu;ila da kandidat Igor Kekeqevi' mo\e da pristupi odbrani svog doktor skog umetni;kog projekta Jaletova Venera – stereoskopska 3D ani- mirana skulptura i to preporu;uje Ve'u IS i Senatu Univerziteta umetnosti. mr Rastko "iri', red. prof. FPU dr Aleksandra Jovani', docent FLU mr Zoran Bla\ina, red. prof. FPU mr Aleksandar Davi', red. prof. UNS mr Jelena Janev, docent UNS