Савремена истраживања ауторске лирике у средњошколској настави
Contemporary research of author's lyrics in secondary school teaching ; Современные исследования авторской лирики в обучении в средней школе
Докторанд
Milovanović, SvetlanaМентор
Mrkalj, ZonaЧланови комисије
Jovanović, AleksandarPetrović, Predrag
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Циљ ове докторске дисертације је да допринесе развијању ученичких
компетенција при читању, доживљавању и тумачењу ауторске лирике у
средњошколској настави. Тема је актуелна, поставка рада сложена; пружа теоријски
оквир, критичку анализу и истраживања научног и уметничког садржаја пренесеног
на дидактичко-педагошку матрицу.
Полазећи од методичког контекста и актуелних методичких приступа настави
лирике, сагледане су специфичности наставне комуникације с поезијом. Указује се на
претпоставке савремене наставе која као таква једино и може да „придобије” младог
читаоца ученика за читање, доживљавање и тумачење поезије.
Акценат је на значењској димензији текста чији се вишеслојни и вишезначни
поетски свет непосредно доживљава и критички вреднује само кроз истраживачко и
стваралачко поступање. У раду су представљена свеобухватна методолошка полазишта
и осмишљени су методички (припремни, мотивациони, истраживачки) поступци.
На конкретним примерима песама одабраних аутора заснивају се методич...ке
интерпретације с коментарима које показују како се са ученицима средњошколског
узраста може засновати суверена, научно заснована, наставна интерпретација
поетског текста.
Технички, рад се састоји из седам целина.
The goal of this doctorаl thesis is to contribute to the improvement of student
competencies in reading, experiencing and interpreting the author’s lyrics in secondary
school teaching. The topic is current, the structure of the thesis is complex; it provides a
theoretical frame, a critical review and the research of the scientific and artistic content
transferred to the pedagogical and didactic matrix.
Taking a methodical context and a contemporary methodical approach to the teaching
of lyrics into account, the specifics of the communication between teaching and lyrics are
considered. Being crucial in capturing a young reader’s (student’s) attention for reading,
experiencing and interpreting lyrics, the assumptions of contemporary teaching have been
highlighted.
The emphasis lies on the semantic dimension of the text whose multilayered poetic
world of multiple meanings is being experienced directly whereas critically appraised
solely through exploratory and creative acting. The thesis ...comprises comprehensive
methodological starting points and conceived methodical (preparational, motivational and
exploratory) procedures.
Methodical interpretations with statements of opinions are based on particular poems
of chosen poets thus proving the possibility of attaining an impartial, scientifically based
teaching interpretation of the poetic text with students in secondary schools.
The thesis consists of 7 parts.