Model razvoja preduzetništva u okviru pro-poor turizma u ruralnim sredinama
Entrepreneurship Development Model in the Context of Pro-poor Tourism in Rural Areas
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Problem siromaštva u ruralnim sredinama predstavlja gorući problem mnogih zemalja. U okviru velikog broja predloga i pristupa za rešavanje ovog problema, razvijanje preduzetništva u oblasti turizma ima sve više zagovornika. Komparativna prednost ovog rešenja odnosu na ostala rešenja leži u činjenici da se turistički razvoj u velikoj meri može bazirati na lokalnim resursima i da preduzetništvo u turizmu može inicirati porast kvaliteta života lokalnog tanovništva. Fokusiranje na pravičnu raspodelu materijalnih i nematerijalnih koristi na području lokalne zajednice podrazumeva usvajanje razvoja turizma i preduzetništva u okviru pro-poor turizma. Zbog toga razvijanje i implementacija modela razvoja preduzetništva mora poštovati utvrđene principe razvoja kroz tri različita segmenta. Prvi segment predstavljaju načela koja se odnose na razvoj preduzetništva, odnosno razvoj poslovanja u formi mikro, malih i porodičnih organizacija. Drugi segment pretpostavlja pravila i načela razvoja preduzet...ništva i turističkog poslovanja kroz ponudu ruralnog turizma. Specifičnosti ovog segmenta podrazumevaju
diverzifikaciju proizvoda i aktivnosti koje su tradicionalne za domaćinstva u ruralnim sredinama.
Diverzifikacija aktivnosti od tradicionalno poljoprivrednih ka nepoljoprivrednim aktivnostima
predstavlja jednu od prelomnih tačaka u daljem ruralnom razvoju, koji ovim putem ide u smeru
smanjivanja rizika kroz obezbeđivanje dodatnih prihoda, ali i drugih nematerijalnih koristi za lokalno stanovništvo. Treći segment podrazumeva uključivanje pro-poor principa razvoja koji u fokus stavlja interese najsiromašnijih pripadnika lokalne zajednice. Zbog toga je oslanjanje na lokalne resurse uz unapređenje lokalnih kapaciteta i povećanje nivoa participacije lokalnog stanovništva u procesima planiranja, odlučivanja i realizacije razvojnih aktivnosti ključ uspeha pro-poor strategija. Ipak, univerzalan model razvoja nije moguć. Svaka lokalna zajednica se
odlikuje specifičnim okruženjem. Karakteristike okruženja uslovljavaju specifičnosti osmatranog modela za konkretnu zajednicu. Zato se prilikom razvoja modela preduzetništva u okviru pro-poor turizma za određeni prostor polazi od identifikovanih faktora koji zahtevaju usklađivanje u odnosu na specifičnosti okruženja. Model koji je uspešnije adaptiran specifičnostima lokalne zajednice poseduje i veći razvojni potencijal.