Ар деко у српској архитектури
Art deco in Serbian architecture
Докторанд
Prosen, Milan I.Ментор
Kadijević, AleksandarЧланови комисије
Roter-Blagojević, MirjanaIgnjatović, Aleksandar
Čupić, Svetlana
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Као градитељска појава ар деко је уочен у историографији 1966. године, поводом
прве ретроспективе Међународне изложбе савремених декоративних и
индустријских уметности, одржане у Паризу 1925. Појава интересовања
историографије за ар деко подударила се са слабљењем модернистичке
доминације, чији су критеријуми били засновани на утилитарној, рационалној и
социјално оправданој архитектури. Српска историографија покушала је да укаже
на ар деко у српској архитектури 1990. године, али је до почетка новог
миленијума тумачење овог стила било маргинализовано. Тек 2001. феномен ар
декоа дефинисан је у оквирима националне градитељске баштине, а 2013. године
је представљањем иностраној јавности био постављен у шири међународни оквир.
Овај рад има за циљ да на основу проучавања релевантне и доступне архивске,
музејске, хемеротечке и фототечке грађе, као и документације из приватних
збирки, уз анализе неизведених пројеката и објеката на терену, шире дефинише
појаву ар декоа у српској архитектури, ук...аже на разлоге његовог појављивања,
стилске одлике, распрострањеност и квантитативну заступљеност. Циљ је да се ар
деко сагледа паралелно са токовима који су приказани у досадашњој
историографији и издвоји га наспрам њих, кроз дефинисање његових особености
и препознатљиве морфологије. Компаративном анализом са светским примерима
ар деко стила, рад тежи да укаже на особеност стилске некохерентности,
креативног индивидуализма и обиље мотива, који су остварење снажног
уметничког покрета. Ар деко тражи уникатност форме и реализоване идеје, али
поседује особине које творе принцип стила, савременог, луксузног и
декоративног. Принцип савременог допушта инспирацију историјским епохама,
од којих посебно реинтерпретира националне, класичне и егзотичне теме, не
допуштајући директно цитирање њихових мотива. Истовремено ар деко
парафразира бројне савремене уметничке појаве које му претходе, и које у
међуратном периоду још увек стварају слику модерног. Парафразиране теме и
мотиве ар деко употребљава искључиво у декоративну сврху, као инструмент
стварања претставе о луксузу. Изразитој заступљености ар декоа у српској
архитектури допринели су снажан утицај Париза као уметничког, школског и
културног узора, и свест о потреби стварања нове архитектуре која ће осликавати
савремено доба и модерног појединца. Време када се јавио ар деко обележио је
ескапизам „лудих двадесетих“, динамика, технолошки напредак и еманципација.
Снажна послератна изградња српских градова, пре свега Београда, била је један
од пресудних фактора за интензивну заступљеност ар деко грађевина. Потреба
стварања претставе о луксузу, исказивана кроз савремени, модерни декор,
определила је инвеститоре у међуратној епохи, и усмерила градитеље ка новом
„модерном“ стилу...
The Phenomenon of Art Deco architecture was noticed by historiography in 1966, on
the occasion of the first retrospective of the International Exposition of Modern
Industrial and Decorative Arts, held in Paris in 1925. The historiographical interest for
Art Deco coincided with the fading of the modernist domination, whose criteria was
based on the virtues of the architectural utility, rationality and social justification.
Serbian historiography tried to point out Art Deco in Serbian architecture in 1990. but
its reading was left marginalized until the beginning of the new millennium. It was only
in 2001. that the Art Deco phenomenon was defined in terms of national architectural
heritage, and in 2013. it was internationally launched and placed in a broader
international framework.
This paper aims to broadly define the appearance of Serbian Art Deco architecture,
pointing out the reasons for its occurrence, stylistic features and its distribution and
quantitative representation. The stu...dy is based on relevant and accessible documents
found in archives, museums, publications, photo documentation and private collections
as well as the analyses of non-realized projects and constructed objects. The aim is to
examine Art Deco parallel to the architectural trends shown by the previous
historiography and allocate it against them by defining its characteristics and distinctive
morphology. Following a comparative analysis with the international examples of Art
Deco style, this paper aims to emphasize the characteristic stylistic incoherence,
creative individualism and variety of motives which came out of a powerful artistic
movement. Art Deco requires the uniqueness of form and implemented idea; its
characteristics make up the principle of a style: modern, luxurious and decorative. Its
modern principles allow historical inspiration especially reinterpreting national, classic
and exotic themes, avoiding the direct citing of their motives. As a new style Art Deco
paraphrases numerous contemporary artistic phenomena that precede it and still creates
a modern image in the period between two world wars. It uses paraphrased themes and
motifs solely for decorative purposes, as a tool of creating the representation of luxury.
Strong influence of Paris as an artistic, educational and cultural model and awareness of
the need for a new architecture that would reflect contemporary life and a modern
individual, had contributed to an outstanding presence of Art Deco in Serbian
architecture. The appearance of Art Deco was marked the by escapism of “Les Annees
Follies” or "Roaring Twenties", followed by dynamics, technological progress and
emancipation. Strong reconstruction of Serbian cities after WWI, especially Belgrade -
the capital of the Kingdom of Yugoslavia was one of the decisive factors for an intense
appearance of Art Deco buildings. The necessity to create representations of luxury,
presented in a contemporary, modern decor, had determinate investors in the interwar
epoch, and directed the builders to a new "modern" style. According to its function, Art
Deco architecture in Serbia is divided into public and private, secular and sacred. There
are international and national course of the Serbian Art Deco architecture. We can note
early, mature, and late stages in the development of the style. For their typology, objects
belong to the sculptural and the ornamental group. In relation to the developmental
phase, characteristic group and the affinity of architects, we can note different degrees
of decorative: emphasized, moderate and of reduced type...