Upravljački model za povećanje konkurentnosti ruralnih turističkih destinacija u Srbiji
Management model for increase competitiveness of rural tourist destination in the Republic of Serbia
Докторанд
Vuković, Predrag M.Ментор
Radosavljević, GordanaЧланови комисије
Milenković, SvetislavStojanović, Žaklina
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Konkurentnost ruralnih turističkih destinacija je složen fenomen, jer podrazumeva
ekonomsku, socijalnu, političku, kulturnu, tehnološku i prirodnu dimenziju.
Zadatak menadžmenta ruralnih destinacija je da prati uticaje svih faktora iz
okruženja i kontinuirano radi na unapređenju turističke ponude u cilju privlačenja
većeg broja turista.
Očuvana priroda ruralnih područja sa bogatim antropogenim nasleđem predstavlja
posebnu atrakciju za ljude iz visoko urbanizovanih gradskih sredina. Kako bi ove
atraktivnosti bile dostupne posetiocima, odnosno turistima koji žele da svoje
slobodno vreme i odmor provedu u njima u poslednje četiri decenije intenziviran je
razvoj ruralnog turizma. Ruralni turizam u velikoj meri može unaprediti ekonomski,
socijalni, kulturni, politički, funkcionalni karakter ruralnih područja koja su
opterećena problemima vezanim za populacionu politiku, smanjenje makroekonomskih
pokazatelja, infrastrukturne probleme, itd.
Razvoj ruralnog turizma zastupljen je u svim zemljam...a Evrope, Severnoj Americi,
Rusiji, Australiji i dr. Razvoj ruralnog turizma u Srbiji u pojedinim regionima ima
različite forme, karakter i intenzitet. Determinante su određene prirodno-
geografskim karakteristikama područja, antropogenim nasleđem, stepenom društveno-
ekonomskog razvoja, nivoom razvoja svesti lokalnog stanovništva o prednostima
bavljenja ruralnim turizmom, i sl.
Karakteistika razvoja ruralnog turizma je da u velikoj meri može da naruši ambijent
ruralnog prostora, dok je sa druge strane sam koncept baziran na interesu turista za
očuvanim prirodnim i antropogenim vrednostima seoskih sredina koje ih animiraju
za posetu i boravak. Iz tog razloga koncept održivosti predstavlja osnovu za razvoj i
uslov sticanja konkurentske prednosti.
Polazeći od teorijskih i praktičnih aspekata razvoja ruralnog turizma u radu su
analizirani faktori koji utiču na proces upravljanja ruralnim turističkim
destinacijama u Srbiji sa ciljem unapređenja njihove konkurentnosti. Pored toga, na
osnovu analize ograničenja koja postoje u razvoju ruralnog turizma, u radu su
predložene konceptualne mere za unapređenje upravljanja ruralnim turističkim
destinacijama. Hipoteze od kojih se u radu polazi odnose se na analizu uticaja
kvaliteta ponude ruralnih turističkih destinacija u Srbiji na turističku tražnju,
analizu međuzavisnosti između kvaliteta ponude i tražnje, ekološke očuvanosti i
tražnje, konkurentnosti ruralnih destinacija i izbora turista, kao i uticaja mera
državne politike i institucionalnih mehanizama na razvoj ruralnih destinacija.
Na bazi rezultata empirijskog istraživanja ukazano je na aktuelne probleme u razvoju
ruralnog turizma u Srbiji, sugerisani su strateški pravci razvoja i kreiran je
upravljački model za povećanje konkurentnosti ruralnih turističkih destinacija u Srbiji.
The competitiveness of rural tourist destinations is a complex phenomenon, because it involves
economic, social, political, cultural, technological and natural dimension. Management of rural
destinations has task to keep track of impacts from environment and constantly working to
improve the tourism offer in order to attract more visitors/tourists.
The preserved nature of rural areas with a rich anthropogenic heritage represents a special
attraction for people from highly urbanized areas. To make this attraction available for visitors ie.
tourists who want to spend their free time and vacations in that kind of tourist destination, in last
four decades has been intensifying development of rural tourism. Rural tourism can significantly
improve the economic, social, cultural, political, functional character of rural areas which are
burdened by issues related to population policy, reducing macroeconomic indicators,
infrastructure problems, etc.
The development of rural tourism nowadays is ...present in all European countries, North America,
Russia, Australia and others. The development of rural tourism in Serbia in certain regions has
different forms, character and intensity. Determinants is specified by natural-geographical
characteristics of the area, anthropogenic heritage, socio-economic development, the level of
awareness of local people about the benefits which can bring implementation rural tourism, etc.
Characteristic of rural tourism development is that it can jeopardise environment of rural areas in
a large extent, while on the other hand, the concept is based on tourist interests for preserved
natural and anthropogenic values of rural communities that animate them for visit and staying. For
this reason, the concept of sustainability is the basis for development and condition for gaining
competitive advantage.
Starting from the theoretical and practical aspects of the development rural tourism, this paper
analyzes the factors that have influence on the process of managing rural tourist destinations
in Serbia with the aim of improve their competitiveness. In addition, based on the analysis of
the limitations that exist in the development of rural tourism, the disertation proposed
conceptual measures to improve management of rural tourist destinations. Hypothesis on
which the paper is based relate to analysis of the impact of the quality of supply of rural
tourism destinations in Serbia on tourism demand, analysis of interdependence between the
quality of supply and demand, environmental conservation and demand, the competitiveness
of rural destinations and the choice of tourists, as well as the impact of state policy measures
and institutional mechanisms for the development of rural destinations.
Based on the results of empirical research dissertation points to the current problems in the
development of rural tourism in Serbia, suggested the strategic directions for development and
created a management model to increase the competitiveness of rural tourist destinations in
Serbia.