Слобода - љубав - патња : егзистенцијализам и хришћанство у дијалогу
Freedom - love - suffering : existentialism and christianity in dialogue
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
У овој докторској тези тематизујемо појмове слободе, љубави и патње, комплексност
њиховог међусобног односа и повезаности, с егзистенцијалистичког и хришћанског
становишта. Под егзистенцијализмом подразумијевамо разне философије егзистенције, а у
њима обрађујемо првенствено оно што се тиче поменутих проблема који чине предмет
нашег рада. Тежиште за расправу о наведеним темама налазимо како у философијама
егзистенције Кјеркегора, Јасперса, Хајдегера, Сартра, Унамуна, Камија, тако и у
хришћанској мисли коју репрезентују Свети Оци, и у већој или мањој мјери разни
савремени мислиоци, попут Берђајева, Евдокимова, Зизиуласа.
Ова дисертација има за циљ да истражи улогу и значај наведених трију појмова
унутар дијалога вођеног између поменутих мислилаца.
Природа научно-истраживачке грађе на којој израста наш рад недвосмислено нас је
опредијелила за сљедеће методолошке приступе: историјско-компаративни и рационално-
дедуктивни, употребљавајући при том дескриптивну, методу теоријске анализе,
исто...ријску методу, херменеутику текста и анализу дискурса.
Наше истраживање довело нас је до неколико општих закључака. Срж
егзистенцијалистичке философије могуће је исказати једном сентенцом: сваки човјек за
себе треба да одреди шта ће и како да ради. Појединачност, прије и изнад свега. У
егзистенцијализму су онтолошки проблеми неодвојиви од етичких, уско су повезани и
једни друге претпостављају. С друге стране, оно што, према хришћанском учењу,
представља кључну чињеницу у односу индивидуе и личности, која је одређујућег
карактера, је да је личност несхватљива без слободе, јер је она слобода да се буде други.
Не слобода од другог, већ слобода за другог. Круцијалним се сматра то да можемо вољети
само ако смо личности. Јер, изван личности нема праве љубави, исто као што изван
заједнице нема личности. Једна личност онтолошки није могућа
This
doctoral
thesis
thematizes
the
concepts
of
freedom,
love
and
suffering,
the
complexity
of
their
interrelation,
within
the
existentialist
and
Christian
point
of
view.
Under
the
existentialism
we
consider
the
variety
of
philosophies
of
existence,
and
within
them
we
mainly
deal
with
mentioned
problems
that
make
the
subject
of
our
work.
The
focus
of
the
debate
on
these
issues
is
found
in
both
the
philosophy
of
existence
of
Kierkegaard,
Jaspers,
Heidegger,
Sartre,
Unamuno,
Camus,
and
in
Christian
thought,
which
represent
the
Holy
Fathers,
and
to
a
greater
or
lesser
extent
by
various
contemporary
thinkers,
like
Berdyaev,
Evdokimov,
Ziziulas.
This
thesis
aims
to
explore
the
role
and
significance
of
these
three
concepts
within
the
dialogue
between
the
mentioned
thinkers.
The
nature
of
scientific
research
material
on
which
our
work
grows
unambiguously
committed
us
to
use
the
following
methodological
approaches:
historical-‐comparative
and
rational-‐deductive,
and
within
this
descriptive,...
theoretical
analysis
method,
historical
method,
hermeneutics
of
text
and
discourse
analysis.
Our
research
led
us
to
some
general
conclusions.
The
core
of
existentialist
philosophy
could
be
expressed
in
one
tought:
every
man
should
determine
for
himself
what
and
how
to
do.
Individuality,
first
and
foremost.
In
existentialism
the
ontological
problems
are
inseparable
from
ethical,
are
closely
linked
and
assume
each
other.
On
the
other
hand,
what,
according
to
Christian
tought,
represents
a
key
fact
in
relation
of
individuals
and
personalities,
which
has
the
ultimate
character,
is
that
personality
is
incomprehensible
without
freedom,
because
the
personality
is
freedom
to
be
the
other
one.
Not
the
freedom
from
the
other
but
freedom
for
the
other.
It
is
considered
to
be
crucial
that
we
can
love
only
if
we
are
personalities.
Because
outside
of
personality
there
is
no
love,
just
as
there
is
no
personality
outside
of
the
community.
One
personality
is
ontologically
impossible